maandag 23 mei 2011

mmm rabarber

Ik eet graag rabarber: gewoon zo met een klein beetje suiker, als moes, in taarten, in chutneys en zelfs in gerechten zoals viscurry met rabarber. Dit laatste recept heb ik gevonden in dit kookboek. Daar staat een volledig hoofdstuk in over 'rabarber, het lijnvriendelijk lentesnoepje'.

Nu zij verduidelijkt heeft wat er wel en niet kan met recepten op blogs, wil ik even deze geweldige rabarber-speculaastaart delen die ik gisterenavond gemaakt heb om vandaag met de collega's te verorberen. Dit recept komt ook uit het hierboven vermelde kookboek.

Wat heb je nodig?

Ingredienten_rabarber-speculaastaart

Ik vrees dat de foto alleen niet voldoende zal zijn, dus:
  • minstens 1kg gewassen, geschilde en in stukjes gesneden rabarber
  • 150g bloemsuiker
  • 125g verkruimelde speculaas
  • 30g boter
  • 2 eetlepels donker bruine suiker
  • 1 vel kruimeldeeg
  • eventueel nog vanille-ijs

Hoe maak je het?
Je doet de gesneden rabarber in een pan of pot en voegt de bloemsuiker toe. Dit breng je aan de kook. Eerst 5 minuten met het deksel op de pan/pot en nadien nog 25 minuten laten stoven zonder deksel, totdat het moes is. Vervolgens giet je de moes door een zeef en je vangt het sap op.
Je verwarmt je oven voor op 180° C. Je bekleedt een taartvorm met het kruimeldeeg (niet vergeten om de bodem te doorprikken met een vork) en je strooit de speculaas over de bodem. Hierop doe je de uitgelekte moes en je verdeelt dit egaal over de volledige taartvorm. Je werkt af met de boter die je in nootjes verdeeld over de taart en als laatste strooi je de bruine suiker erover. Dit gaat voor 35 minuten in de oven.

rabarber-speculaastaart1

De taart is het lekkerst als je ze lauw serveert, eventueel met een bolletje ijs en met siroop die je gemaakt hebt door het opgevangen rabarbersap in te laten koken. Maar ook koud smaakt ze nog altijd naar meer.

8 opmerkingen:

  1. mmm dat ziet er lekker uit !!!

    groetjes
    Marie

    www.marie-lu-devos.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Allez vooruit. Zo met die taart op de voorgrond doe je me 't tiende toch nog missen, vandaag!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat lijkt me een lekker recept. Ik heb rabarber in mijn tuin maar weet nooit wat er mee te doen, misschien moet ik deze maar eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mor dat is ne schone foto! Ge zijt daar toch ni voor op uwen buik moeten gaan liggen? Ja! Echt!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier ook rabarber in de tuin, dus dit komt zeker eens op het bakprogramma! Alvast merci, ik ben ervan overtuigd dat het mij zal smaken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Karmijn&Kobalt: laat het rabarberseizoen nog maar eventjes duren, dan je er nog maken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ziet er echt heerlijk uit!!!Ga ik es proberen....

    BeantwoordenVerwijderen